lördag 6 april 2013

Vildsvinsgryta

Nu är jag tillbaka!

Jag fastnade i en annan hobby, nämligen släktforskning.
Jättekul och intressant, men det är som ett gift. Så fort man har 5 minuter över hamnar man över en gammal kyrkobok på jakt efter sina anor.

Självklart har jag ju lagat mat varje dag ändå, men matbloggen har fått stå åt sidan tills nu.
Nu har jag som målsättning att lägga ut ett recept i veckan i alla fall. Kan hända att det blir något inlägg utan recept också mellan varven. Men jag lovar att de skall vara inspirerande till att laga mat.

Nu när våren står och stampar otåligt, kände jag för en sista mustig gryta för säsongen.
Det fick bli Vildsvin eftersom det fanns i frysen.




Mitt recept till 4 portioner

600 g grytbitar av vildsvin
smör till stekning
1 röd lök
2 morötter
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 msk viltfond
1 msk soja
5 dl vispgrädde
200 g skogssvamp t ex kantareller och karl johan, eller champinjoner
timjan, salt och peppar

Skiva löken, skär morötterna i slantar, hacka vitlöken grovt. Fräs i en stekpanna ett par minuter. Häll över i en stekgryta. Dela svampen i lagom bitar, fräs även den och häll över i stekgrytan.
Bryn grytbitarna runt om och låt de gå samma väg, ner i grytan.

Tillsätt tomatpuré, fond, grädde och soja. Krydda med timjan, salt och peppar.

Låt allt stå och puttra tills köttet är riktigt mört med locket på glänt. Det tar kanske 1,5 timme.
Håll koll på grytan så det inte kokar torrt, den skall bara småputtra. Späd med mer grädde om du behöver.
Smaka av och krydda mer om det behövs.

Servera ris eller kokt potatis och grönsaker efter smak till.
Om man vill, tar man ett gott glas rödvin till maten. Varför inte ett robust Peter Lehman Barossa Shiraz 2010 med smak av plommon och mörk choklad.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar