söndag 21 april 2013

Pastagrätäng

Hej i vårsolen.

Sitter inne en stund i väntan på min rostbiff som står i ugnen och gottar sig.
Tänkte lägga upp ett recept på en jättelätt middag jag gjorde i veckan.

Jag gjorde rätten i mina nya fina portionsformar från Gerbera, mest för att jag ville prova hur de fungerade. Men man kan lika gärna göra den i en stor form naturligtvis.




Jag använde följande ingredienser till 6 portioner

800 g nötfärs
100 g rökt skinka
2 dl riven parmesan
2 dm purjolök
1 msk italiensk kalvfond
1 pkt krossade tomater, basilika
1 dl matlagningsgrädde
pastafjärilar
salt, peppar

Topping:
riven gratängost, gärna västerbotten

Hur gör man nu denna avancerade rätt? Jo -
Koka pastan enl anvisningar på paketet, ställ åt sidan när de är al dente.

Fräs den strimlade purjolöken ihop med den tärnade rökta skinkan en stund. Häll över i en skål.
Fräs nötfärsen tills den fått fin färg.
Häll tillbaka löken och skinkan och tillsätt de andra ingredienserna till köttfärssåsen.
Låt det koka ihop och smaka av. Här är det fritt fram för egen kryddning.

När du är nöjd med köttfärssåsen blandar du ner den kokta pastan i såsen. Rör runt ordentligt.
Häll över i formarna och täck med riven ost efter tycke och smak.

In med det i ugnen på 220 gr tills osten smält, ca 10-15 minuter.

Löjligt enkelt och fantastiskt gott. Lycka till och smaklig måltid.

Nu är det dags för mig att ställa in rotfruktsgrätängen till min rostbiff i ugnen :)


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar