torsdag 15 juli 2010

Superenkel vinbärskaka

Har ett knökfullt vinbärsträd. Dags att skörda, skall nog försöka tömma det till helgen. Men idag plockade jag av en halv gren med vinbär för att ha i kakan jag tänkte baka.



Vinbären är ju alltid godast precis i början av säsongen. Precis som med alla bär. Blåbären jag har i frysen lockar inte alls särskilt mycket just nu. Men när de är mogna ute i skogen är det helt ok igen.




Vinbärskaka

Ingredienser:

2 dl vinbär
100 gr smör
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform.
Smält smöret i en kastrull. Tag kastrullen från värmen och rör i socker, vaniljsocker och äggen.
Blanda bakpulvret med mjölet och rör i även det i smeten.

Häll smeten i formen. Strö på vinbären och tryck ner de lite. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter.

Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna lite i formen innan du stjälper upp den på ett fat. Sätt formen över kakan medans den kallnar.
Servera den kall som en vanlig sockerkaka eller lite ljummen med vispad grädde.



Som ni ser dränkte jag nästan min i grädde. Den blev riktigt saftig och fin.

Detta recept går naturligtvis att variera med andra bär eller frukter. T ex blåbär, hallon eller rabarber.

Mycket enklare än så här kan det knappast bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar