onsdag 14 juli 2010

Baconlindad kycklingfilé med tillbehör

Puh, idag är det varmt. Men man får inte klaga, jag vet. Svalkar mig med ett glas rosévin i skuggan och har det ganska bra ändå.

Idag lagade jag baconlindad kycklingfilé med rostade primörer och fetaröra. Allt görs i ugnen och det går fort och lätt.

Jag började med primörerna.



Jag tog vad jag hade hemma. Det blev morötter, sockerärtor, sparris och potatis.
Bara dela de i ungefär lika stora bitar och ringla över lite olivolja, salta och peppra. 

Sen gick jag lös på kycklingen.



Dela filéerna på tvären i tre delar och linda in varje bit i bacon. Lägg i en form och ringla över olivolja, peppra.

In med allt i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.

Sen rörde jag ihop fetaröran.



Jag tog ett paket fetaost och en dl gräddfil och rörde ihop det. Blandade i lite olivolja och saltade.




Sen var det bara att hälla upp ett glas rosévin och ett glas kallt vatten och hugga in.

Jättegott i värmen med sältan från baconet och fetaosten.

Nu är det dags att ta hand om ett överfullt vinbärsträd.
Skall baka en superenkel vinbärskaka till kaffet.
Svärdottern, Sofie, kommer och fikar ikväll när sonen är på seglarsemester.

Recept kommer lite senare.

Sköt om er och tänk på att dricka mycket i värmen (vatten).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar