söndag 7 november 2010

Kökshäxans köttgryta

Nu på hösten passar en mustig köttgryta bra till middag. Den jag gjorde idag blev fantastiskt god, därför delar jag med mig av receptet. Nu improviserade jag helt men jag gjorde ungefär så här. Förresten kanske man kan kalla den för en gulasch eftersom jag hade mycket tomat i.

Hur som helst. Så här såg den ut.

Kökshäxans köttgryta


Ingredienser:
1 kg fransyska
1 stor gul lök
6 stora tomater
2 msk tomatpuré
ca 4 dl vatten
2 dl matlagningsgrädde
1 msk kinesisk soya
salt, peppar, lagerblad och ingefära

Gör så här:
Skär köttet i ca 2 x 2 cm stora bitar, hacka löken och de färska tomaterna.

Bryn löken lätt tills den är mjuk. Bryn köttet i omgångar i en stekpanna. Häll över i en stekgryta. Koka ur stekpannan med vatten och häll över i grytan. Häll på tomatkrosset och fyll på med vatten och grädde.
Krydda med tomatpuré, salt, peppar och ingefära. Lägg i några lagerblad.

Låt grytan koka i ca 2 timmar tills köttet är mört. Späd med mer vatten under koktiden om det behövs. Det får inte koka torrt.

Servera med kokt ris, inlagd gurka och romantica tomater.

En enkel rätt som visserligen tar lite tid att laga men det mesta sköter sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar