onsdag 6 oktober 2010

Fläskkotlett med parmesangratinerad potatis

Idag blev det inte riktigt som jag tänkt mig.

När jag började skala potatis inför middagen var vi 4 personer. När middagen var klar 35 minuter senare var jag ensam. Inte så himla upplyftande att äta ensam, men ibland blir det så. Vuxna barn gör som de vill...

Då får man göra det bästa av situationen och idag blev det ett glas gott rödvin till maten. Jag valde ett glas Arcolaio från 2006. Ett jättegott italienskt vin.

Jag lagade i alla fall till fläskkotletter med parmesangratinerad potatis och till det en kall creme fraichesås med fetaost och paprika, ärtskott och färsk gurka.




Jag följde inget recept utan improviserade lite, därför blir det inget recept här.

Men potatisen skivade jag tunnt och la i en ugnsfast form, täckte med vispad grädde och kryddade.
Efter 20 min i ugnen öste jag på massor av riven parmesanost och skickade tillbaka den in i ugnen tills osten smält ner.

Den kalla såsen gjorde jag så här. Jag vispade ca 2 dl creme fraiche, vände ner en stor klick majonnäs och blandade väl. Sen blandade jag ner ca 1 dl smulad fetaost och en bit finhackad röd paprika.

Stekte kotletten, la upp allt på en tallrik och hällde upp mitt vin. Sen var det bara att njuta.

Gott och enkelt.

Ha det bra i höstrusket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar