måndag 10 maj 2010

Rabarber, rabarber, rabarber....

Behöver jag säga mer. Visst är rabarberna godast precis när de första kommer på våren? Mina har börjat sticka upp nu och då kan jag inte låta bli att göra min favoritkaka.

Ni skall få receptet på en löjligt lätt rabarberkaka som jag gjort i flera år nu.



Så här ser den ut innan den åker in i ugnen.

Ingredienser:100 gr smör
2,5 dl rabarber, skurna i bitar
2,5 dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull, dra bort den från värmen och lägg ner rabarberbitarna.
Blanda ner socker, vaniljsocker, mjöl, bakpulver och ägg rakt ner i kastrullen.

Häll smeten i en smord form med löstagbar kant.
Grädda kakan i ca 40 minuter.
Servera gärna med en klick vispad grädde.



Kakan håller sig i flera dagar utan att frysas, om den inte tar slut innan dess vill säga.

Nu finns det inga ursäkter längre. Denna kakan är så lättbakad så vilken häxa som helst lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar