lördag 15 maj 2010

Fläskfilé med ris och sallad

Denna regniga lördag fick man lägga ner alla tankar på grillning och laga nåt vid spisen istället.
Eftersom jag inte planerat nåt annat än att vi skulle äta fläskfilé fick jag tänka till lite.

Resultatet blev överraskande gott. Faktiskt ganska likt en rätt jag blev bjuden på i vintras, och som jag försökt få tag på receptet till sen dess. Utan att lyckas.

Så här gjorde jag i alla fall.



Ingredienser:                                 4 portioner

650 gr fläskfilé
1 röd paprika
1 gul lök
2,5 dl lätt creme fraiche
2 dl matlagningsgrädde
1 msk soja
2 tsk sambal oelek
1 msk kalvfond
Paprikapulver, salt och peppar

Ris och grönsallad.

Gör så här:
Sätt på och koka riset i lättsaltat vatten så är allt klart samtidigt.

Gör en sallad av färska grönsaker. Jag använde isbergssallad, färsk gurka, orange paprika och majs.

Hacka löken och skär paprikan i små tärningar. Blanda ihop creme fraiche, sambal oelek, soja, kalvfond och grädde i en skål.
Skär fläskfilén i tunna skivor. Stek de i omgångar i het panna till de fått lite färg. 1-2 minuter på varje sida.
Ta upp och lägg de åt sidan.
Bryn lökhacket och paprikatärningarna lätt i pannan. Häll på creme fraiche-blandningen och låt det hela småkoka ett par minuter. Krydda med ganska mycket paprikapulver. Salt och peppar efter smak.
Lägg tillbaka fläskfilébitarna och låt det hela småputtra några minuter, tills riset är klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar