måndag 14 juni 2010

Grillskiva med fetaröra och färskpotatis

Idag var jag inte så sugen på att laga mat. Fick bli något enkelt men inte mindre gott för det.

En grillskiva med fetaröra och färskpotatis.





Köpte sk grillskivor, dvs benfri kotlett som jag tänkte grillat. Men när det var dags för matlagning var det enklare att ta fram stekpannan. Så jag stekte de i olja och kryddade bara med salt och pepparmix.

Till det kokade jag färskpotatis.
Ni vet väl att färskpotatis blir godast om man kokar upp vattnet innan man lägger i potatisen. Dessutom kräver just färskpotatis mer salt i vattnet än vanlig potatis. Sen låter man den koka 10-12 minuter beroende på storlek. Annars blir den lätt vattnig och det vill man ju inte ha.

Jag gjorde en enkel fetaröra till. Man smular ner ett paket fetaost i ca 2 dl grekisk youghurt och lite olivolja och rör om. Man kan använda creme fraiche istället om man vill. Men jag tycker den blir godare med youghurt.

En sallad fick bidra till färgen på tallriken.
Idag hade jag machesallad, rödlök, röd paprika och gurka. Hällde på lite balsamicovinäger som skulle matcha sältan i fetaosten.

Till detta njöt jag av ett glas bubbelvatten. Friskt och gott.

Allt som allt tog det väl 20 minuter att laga eller så. Perfekt en vardag efter jobbet.

Nu en kopp kaffe så man inte får ont i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar